Kvíz
Mackov (Matzdorf, Motzdorf) - Horská ves, která stávala mezi dalšími již neexistujícími obcemi Pastviny a Vilejšov. První zmínka pochází z r. 1787 (v r. 1921 zde v 59ti domech žilo 251 obyvatel) a poslední z r. xxx, kdy je Mackov naposledy uváděn jako osada Oseku.
Na mapě:
Poslední komentáře
- Odstřel Mikulovského viaduktu
1 rok 9 týdnů zpět - Schnöbel Brüder Judendorf
1 rok 15 týdnů zpět - podobná známka
1 rok 15 týdnů zpět - Okap
2 roky 1 týden zpět - nenalezené jméno
2 roky 9 týdnů zpět
Osek v číslech
Osek na Facebooku
Kauza osecké nádraží
Zajisté jste zaznamenali ...
Mnozí z čtenářů Oseckých novin jistě zaznamenali v minulých týdnech čilý mediální ruch, způsobený aktivitami Českých drah v prostoru horního vlakového nádraží. Média od tisku, přes rozhlas, až po televizi se celou kauzou podrobně zabývala, přesto se domnívám, že krátké shrnutí celé události není na škodu.
Jelikož České dráhy mají svůj vlastní stavební úřad a nepodléhají tudíž místně příslušnému stavebnímu úřadu, dovědělo se město Osek o plánované akci prakticky těsně před jejím zahájením, a to na popud občanské veřejnosti.
Jednání mezi zástupci města a Českých drah se rozběhla stejně rychle, jako aktivity občanské iniciativy narychlo zorganizované oseckým zastupitelem Ing. A.Vejtasou (SNK PATRIOTI).
Co bylo tématem kauzy ?
Rozruch způsobil záměr Českých drah, které chtěly při plánovaných opravách na oseckém horním nádraží odstranit část původního kolejiště a výhybek. Krušnohorská železnice, které se opravy měly dotknout, je technickou kulturní památkou a požívá tudíž památkové ochrany státu, zastoupeného příslušným památkovým úřadem.České dráhy však svůj záměr s památkáři včas nekonzultovaly. Oficiální informace o plánované akci nemělo bohužel ani město.
Jak kauza dopadla ?
Aktivity oseckých občanů vedly k jednáním mezi zástupci Českých drah, osecké radnice a památkářů, která byla uzavřena stanoviskem Národního památkového ústavu. Toto stanovisko omezilo rekonstrukci tak, aby kolejiště bylo zachováno. Třetí kolej, kterou chtěly dráhy původně jako nevyužívanou odstranit, zůstane po nutných opravách zachována. Výhybka ve směru na Dubí je dočasně nahrazena zemním zarážedlem s možností opětovného propojení na průběžnou kolej. Úprava se dotkla také koleje č.2. Ve směru na Dubí byl též řešen problematický a s ohledem na provoz nebezpečný úsek na hlavní koleji.
Jeden názor nakonec ...
To, že celá záležitost skončila kompromisem, je zásluhou především iniciativy nemalé skupiny občanů, včetně několika zastupitelů, kteří byli ochotni prezentovat svůj zájem o „věci veřejné," a kterým bezesporu patří poděkování.
Předmětem jednání, která se následně rozeběhla a kterých jsem se za město účastnil, pak bylo především hledání všestranně přijatelného kompromisu.
Celá záležitost upozornila na řadu jevů, vyskytujících se standardně v obdobných situacích. Nesrovnalosti a nedokonalosti v legislativě na všech stranách, ale i nelehká dnešní situace Českých drah a mnohé další jevy prolínaly kauzou. Osobně jsem však velice potěšen, že všechny zúčastněné strany velice aktivně a bez zbytečných průtahů hledaly všestranně přijatelné řešení.
Poslat nový komentář